Menu

Scheepvaart

  • Bijzonder concept: catamaran-cruiseschip op biomethanol en met stalen zeilen
    In de zoektocht naar een emissievrij cruiseschip heeft het Noorse nautische ontwerpbureau YSA Design een cruiseschip met een catamaran-romp en metalen zeilen gepresenteerd. Het 104,50 meter lange scheepsconcept met de naam Seabreeze biedt ruimte aan 200 passagiers. Voor de voortstuwing beschikt de catamaran over vier 50 meter hoge inklapbare zeilen...
    20-04-2024
  • Interview met de man die honderden Wikipedia-pagina’s over scheepvaart schreef
    Wikipedia is voor veel mensen een goede bron wanneer ze iets te weten willen komen over een bepaald schip of een term uit de scheepvaart. Schuttevaer sprak met de man die meer dan 700 artikelen schreef voor Wikipedia. Simon J. de Waard (80) uit Zoetermeer voer 55 jaar lang met...
    20-04-2024
  • FDN ontwikkelt onderhoudsvrije sluisdeur van beton
    Het is Nederlandse ingenieurs en betonexperts als eersten gelukt om een onderhoudsvrije sluisdeur te produceren van ultra-hogesterktebeton (UHSB). Dit materiaal is 10 keer sterker en stukken elastischer is dan normaal beton. Het gewicht van de sluisdeur is gelijk aan het gewicht van een stalen of houten deur, zodat een UHSB-deur...
    20-04-2024
  • Meer buitenlandse dan Nederlandse kotters in Stellendam
    Dat de kottervloot van Stellendam, Goedereede en Ouddorp flink is uitgedund, is te merken in de haven van Stellendam. Vooral de sanering van vorig jaar hakte er flink in. Vier grote boomkorkotters van de toch al kleine lokale vloot werden gesaneerd en gesloopt. Waar in het (recente) verleden de steigers...
    19-04-2024
  • Hoe NNPC de zee- én binnenvaart in hun kracht zet
    De oorsprong van NNPC als onderlinge Nederlandse P&I-club ligt bij de zeevaart, maar tegenwoordig komt een belangrijk deel van hun verzekerde vloot uit de binnenvaart. NNPC-directielid Margreet Huisman vertelt hoe de verzekeraar beide sectoren in hun kracht zet. ‘We groeien mee tot dé risicobeheersingspartner voor reders en scheepseigenaren, om uiteindelijk...
    19-04-2024
  • Wind was reden van aanvaring met brug in Amersfoort
    De reden voor de aanvaring van Partyschip de Amer met een fietsbrug over de Eem was harde wind. Het schip had weinig schade, de Malebrug moet wel gerepareerd worden en kan niet meer open. De doorvaart is 3,20 meter, beroepsvaart van- en naar Amersfoort moet omvaren. De honderd jaar oude...
    19-04-2024
  • X-treme Yachts ‘verkoopt’ luxejacht aan onbevoegde koper
    Naar de 14,5 miljoen euro waarvoor X-treme Yachts dacht een luxejacht te hebben verkocht, kan het bedrijf vooralsnog fluiten. Het bedrijf ging in zee met mensen die de kopende partij niet bleken te vertegenwoordigen. Het Sliedrechtse bedrijf had zich volgens de rechter kritischer moeten opstellen. X-treme Yachts is eigenaar van...
    19-04-2024
  • De zeerederijenspecial is uit: mee op de Vertom Anne Marit en de uitdaging van zware-ladingtransport
    De nieuwste Schuttevaer biedt alle ruimte aan verhalen over zeerederijen. Van de eerste kleine stappen die decennia geleden gezet zijn, tot de grote ambitieuze plannen die gemaakt worden voor de toekomst. Rederijen als Vertom, Jumbo Maritime en Spliethoff komen uitgebreid aan bod. Rederij Vertom uit Rhoon werd veertig jaar geleden...
    19-04-2024
  • Gezocht… Maritiem technisch docent
    De banen liggen voor het oprapen in de scheepvaart. Maar hoe weet je nu wat je écht gaat doen in zo’n nieuwe rol? En in wat voor soort bedrijf kom je te werken? Elke week licht Schuttevaer een vacature uit. Titel: Maritiem technisch docent Bedrijf: Maritiem en Logistiek College De...
    19-04-2024
  • Marineschip Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt zondag naar Rode Zee
    Marineschip Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt zondag 21 april om 15:30 uur uit de Marinehaven in Den Helder op weg naar de Rode Zee. Het bevoorradingsschip sluit zich aan bij de EU-operatie Aspides tegen de aanvallen van de Houthi’s uit Jemen. De Karel Doorman heeft een bemanning van ruim 250 personen....
    19-04-2024
© 2024 NLTransport
Alle rechten voorbehouden
info@nltransportnieuws.nl
chevron-down